Helsingin
käräjäoikeuden pääkäsittelyssä 9. syyskuuta 2021 käsiteltävänä ollut syyte Kansallinen kivääriyhdistys ry:n perustajaa ja entistä puheenjohtajaa Runo K.
Kurkoa vastaan; on irvokas ketju tapahtumia, joiden taustalla hääräilee
poliisihallituksen asehallinnon ylitarkastajan virassa toiminut Reima Pensala. Pensala on oikein hyvin
tunnettu tekaistuista rikosilmoituksista (joista on lähinnä koitunut sekä uhreille
että valtiolle perusteettomasti haittaa ja kuluja) ja on ilmeistä, että hänellä
ei ole ollut pitkään aikaan todellisia virkatehtäviä asehallinnossa, koska
aikaa ja intoa on tuntunut riittävän yrittäjien ja yksityishenkilöiden
vainoamiseen. Kiistatonta on, että ilmoituksen Kurkosta on tehnyt Pensala.
Ilmoituksen yhteydessä Pensala väitti tehneensä ilmoituksen rikosasiasta
yksityishenkilönä, mutta samalla kuitenkin kiinnitti ilmoituksen käsittelijöiden
(poliisin organisaatiossa ylitarkastajaa alempana olevien) huomiota siihen,
että toimii poliisihallituksen ylitarkastajan virassa (1). On syytä perustellusti
epäillä, että Pensalan virka-asema vaikutti esitutkinnan käynnistämiseen vaikka
edelleenkään ei sinänsä ole ilmennyt missä kohdassa ja miten artikkelissa – Eurooppa
tuhoutumassa (2) on lainsäätäjän tarkoittamalla tavalla kiihotettu kansanryhmää
vastaan! Mikä osaltaan osoittaa, että poliisin hierarkiassa ylitarkastajan
alapuolella olleen vanhemman rikoskonstaapelin voidaan todeta joutuneen näyttelemään
tutkijan roolia ja komisarion esittämään tutkinnanjohtajaa sekä tekemään ilmeisen
perusteettomasti ratkaisun asian siirtämisestä syyttäjälle.
Kurkoa
kuultiin 4. helmikuuta 2021 Helsingin käräjäoikeudessa asiantuntevana todistajana
asiassa R 18/6214 (3), jossa Pensala
esiintyi Kurkon vastatodistajana ja siinä Pensala piittaamatta hallintopäätöksen
oikeuttamisperusteista, ampuma-aselain 121 §:n siirtymäsäännöksestä ja siitä
ettei yleisillä tuomioistuimilla (käräjäoikeudet, hovioikeudet, korkein
oikeus), saati oikeudenkäytön alimmilla tasoilla (syyttäjä- tai
poliisiviranomaisella) ole lainsäädäntöön perustuvaa toimivaltaa arvioida
yksipuolisesti lainvoimaisen hallintopäätöksen sisällön merkitystä toisin (Perustuslaki 98 § 1 ja 2 momentti,
99 § 1 ja 2 momentti), käytti hyväkseen asetietojärjestelmään sittemmin
aiheutettua virhettä käsittelemällä lupaa 527PO elinkeinolupana, jota se ei
lain ja lupapäätösaineiston mukaan ole, saadakseen vastoin lainsäätäjän
tarkoitusta vastaajat tuomituiksi ampuma-aserikoksista (4). Tässä kohtaa on
syytä tuoda esille, että etupäässä Pensala on osallistunut tähän temppuiluun
viimeistään vuodesta 2016 lähtien (5).
Pensalan ja syyttäjä Yrjö Reenilän temppuilusta huolimatta
oikeus hylkäsi kaikki syytteet (6). Kuten Kurko osaltaan oikeudelle kertoi, luvanhaltijan
on täytynyt edelleen voida luottaa vähintään siihen, että lupa on myönnetty
siihen tarkoitukseen johon sitä on haettu ja ampuma-aselain 121 §:ssä olevan
siirtymäsäännöksen perusteella luvanhaltija on lisäksi voinut uuden lain
tullessa voimaan lähteä siitä, että lupa on ollut edelleen voimassa
alkuperäisen sisältöisenä, eikä asiassa, jonka käräjäoikeuden asianumero on R
18/6214, siten voikaan olla mitään epäselvää rikosoikeudellista kysymystä.
Lupapäätösaineiston (7) sivulta 2 ja edelleen sivulta 3 ilmenee, että lupapäätökseen
tyytymättömän on tullut toimittaa valitus korkeimmalle hallinto-oikeudelle 30.
päivän kuluessa siitä kun päätös on saatu tiedoksi. Tämä osaltaan osoittaa,
että mahdollista halua muuttaa lainvoimaiseksi syyskuussa 1993 tullutta hallintopäätöstä
– osoittaa tyytymättömyyttä lääninhallituksen lainsäädännön tulkintaa eli
siihen, että lääninhallitus on tutkinut asian ja suostunut hakemukseen – viranomaismenettelyssä
lakia rikkomatta voidaan osoittaa ainoastaan hakemalla lainvoimaiseen hallintopäätökseen
muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta ylimääräisellä muutoksenhaulla siten
kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa
annetun lain (808/2019) 13 luvussa säädetään. Luvanhaltijan tiedossa
ei ole, että vireille olisi saatettu hallinto-oikeudellista prosessia, jossa
oikeudenkäynnin kohteena olisi lainvoimaisen hallintopäätöksen 527PO aineiston
sisällön merkityksen arviointi, mikä osaltaan osoittaa, että tältä osin ei ole
mitään lainsäädännön tuntemaa epäselvää hallinto-oikeudellista kysymystä
olemassa.
Huomion
arvoista on, että Reenilä otti heti Kurkon kuulemisen alussa esille käsiteltävänä
olleeseen asiaan liittymättömät Kansallisen kivääriyhdistys Ry:n nettisivut,
mikä osoittaa, että Reenilä oli tietoinen vireille saatetusta artikkelia –
Eurooppa tuhoutumassa koskevasta asiasta syyttäjäviranomaisessa ja halusi
osoittaa sen myös Kurkolle. Tämän Reenilän tempun yhtenä ilmeisenä
tarkoituksena on ollut saada Kurko vastaamaan kysymyksiin syyttäjän näkemysten
mukaisesti.
Reenilän
manipulointiyrityksistä huolimatta Kurko kertoi oikeudenkäynnin kohteen
kannalta asian oikean laidan. Kun edellä selvitetyksi tulleen lisäksi otetaan
huomioon se, että Kurko oli kutsuttu asiassa R 18/6214 oikeuteen kuultavaksi jo
marraskuussa 2020, mutta Reenilän vaatimuksesta jo aloitetun asian käsittelyn
pääkäsittelyä siirrettiin pidettäväksi 4. helmikuuta 2021 sekä syyttäjäviranomaisen
ratkaisut imaami Abbas Bahmanpourin rikosasiassa
ja kansanedustaja Hussein al-Taeen rikosasiassa,
ei voida välttyä vaikutelmalta, että syyttäjäkollega Raija Toiviaisen myötävaikutuksella syyttäjäkollega Juha Mikko Hämäläinen on
epäasiallisessa työtuttavuuksien joukkuehengessä nostanut kostoksi Kurkoa vastaan
syytteen, josta Kurko muiden kansalaisten tavoin sai tiedon lukemalla siitä
Helsingin Sanomista 15. maaliskuuta 2021.
Kuva
1. Helsingin Sanomat (viikko 11/2021) – Trial by media operaatio Kurko
Trial
by media operaatio Kurko eli suomeksi tilanne jossa median voidaan katsoa
käyttävän oikeuslaitokselle kuuluvaa tuomiovaltaa näyttää jatkuvan edelleen. Valtamedian
painostusta ja Kurkon maalittamista asiassa, josta voidaan tuomita korkeintaan
vähäinen päiväsakkoseuraamus ja sekin kyseenalaisesti; on pidettävä
hyökkäyksenä kutsuttuna asiantuntijana ampuma-aselainsäädännön valmisteluun
osallistunutta ja ampuma-ase asioita koskevissa oikeudenkäynneissä asiantuntijatodistajana
kuultua henkilöä kohtaan ja siten oikeudenkäyntiä Kurkoa vastaan sekä häneen
kohdistettua Trial by media operaatiota voidaan pitää myös jatkumona aseluvanhaltijoiden
oikeuttamisperusteiden ilmaisemista – sananvapautta kohtaan. Helsingin Sanomien
toimittaja Jukka Harjun toiminta
joutuu myös sen johdosta suurennuslasin alle, että hänen kirjoituksensa 18.
maaliskuuta 2021 koskien Kurkon oikeutta pitää hallussaan ampuma-aseita ilmentää,
että hän on saanut salassa pidettävää tietoa viranomaisen rekisteristä Kurkon
mahdollisista ampuma-aseista! Kaikki ampuma-aseisiin ja niiden omistajiin
liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä ja niiden urkkiminen sekä
levittäminen, kuten tapaus "Mika Myllylä” osaltaan osoittaa,
on rangaistavaa.
Yksikään
Helsingin Sanomien toimittaja ei vaivautunut paikanpäälle seuraamaan artikkelia
– Eurooppa tuhoutumassa koskevan asian käsittelyä käräjäoikeuteen (8), mikä
myös osaltaan viittaa vahvaan ennakkoasenteeseen. Normaali ammattitoimittaja,
joka työskentelee jollekin luotettavalle medialle, olisi saapunut seuraamaan asian
käsittelyä käräjäoikeudessa ja kertonut artikkelissaan myös osaltaan edellä selvitetyksi
tulleen ja havaittavissa olevan asian käsittelyyn poliisi- ja syyttäjäviranomaisessa
vaikuttaneen. Näyttää siltä, että asiassa hääränneet toimittajiksi itseään kutsuvat
kuten Lasse Kerkelä ovat toimineet
päinvastoin. Kaikkein tärkeimmät tosiseikat on joko jätetty kokonaan
selvittämättä, tai tiedot on hankittu, mutta pimitetty kansalaisilta. Mikä
antaa viitettä siitä, että omat asenteet ja tai
poliittinen agenda on kokonaan syrjäyttänyt tiedonvälityksen.
Trial
by media operaatio Kurkossa on toteutettu valtamedian toimittajien jo osaltaan
tavalliseksi muuttunutta käytäntöä; julkisuuteen paiskataan joku mahdollinen
kohunaihe, ja sen jälkeen jää kokonaisuudessaan muiden vastuulle selvittää,
mistä asiassa on kysymys, mikä alkuperäisistä väitteistä on totta, ja – ennen
kaikkea – mitä toimittajat jättivät kertomatta ja näin valtamedia loppujen lopuksi likvidoi
itsensä.
Käräjäoikeus
on ilmoittanut antavansa asiassa ratkaisunsa 21. syyskuuta 2021, joten nähtäväksi
jää tuomitseeko käräjäoikeus asiayhteydestä irrotettuja lauseita käyttäen Kurkon
historian, kulttuurin ja tieteen sisällön esille saattamisesta, ottaen huomioon,
että yhteiskunnallisesti merkityksellisen historian, kulttuurin ja tieteen sisällön
esille saattamista pidetään oikeusvaltioissa keskeisenä sananvapauden ydinalueeseen
kuuluvana oikeutena.
Tykistömies
Lisää
aiheesta: UMV-lehden artikkeli – Tapaus
Kurko: Banaanitasavalta vai oikeusvaltio? (23.3.2021)
Lähde: HS:n artikkeli (10.9.2021) internet osoitteessa https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008251828.html
Viitteet:
1.
Pensalan ilmoitus poliisilaitokselle rikosasiasta (18.6.2020)
2.
Artikkeli – Eurooppa tuhoutumassa (9.6.2020)
3.
Tallenne asiantuntijatodistaja Kurkon kuulemisesta asiassa R 18/6214 (4.2.2021)
4.
Tallenne todistaja Pensalan kuulemisesta asiassa R 18/6214 (4.2.2021)
5.
Poliisihallituksen asehallinnon lausunto POL-2016-9381 (23.6.2016)
6.
Helsingin käräjäoikeuden tuomiolauselma 21/115198 (8.4.2021)
7.
Turun ja Porin lääninhallituksen lupapäätös 527PO - diaarinumeron 06833 675 93
124 aineisto (25.8.1993)
8. Sähköpostiviestit
Henri R Helanto – Lasse Kerkelä (10.–11.9.2021)